Hoewel het ondernemerschap veel vrijheden met zich meebrengt, brengt het ook nieuwe verplichtingen met zich mee. Administreren is zo’n verplichting. Het voeren van een volledige en juiste administratie is een wettelijke en fiscale plicht voor iedere ondernemer. Het beeld bestaat heláás dat administreren saai, vervelen en moeilijk is. Wanneer je met deze vooronderstelling je eigen onderneming begint, geef je je administratie geen eerlijke kans. Met alle gevolgen van dien, want activiteiten die je met tegenzin doet, krijgen onvoldoende of de verkeerde aandacht. Dit kan anders. Ga op zoek naar een gedachte waar je enthousiast van wordt, bijvoorbeeld:
“het geeft mij rust als mijn administratie op orde is”
Of: ik gun mijn onderneming een goede administratieve basis. Deze gedachte hoeft nog niet waar te zijn, als het maar een gedachte is waar je energie van krijgt als hij waar zou zijn. Met deze activerende gedachte geef je je administratie een goede start. Wat heb je verder dan nog nodig voor het voeren van een goede administratie? En hoe voldoe je aan de administratieplicht? Dit komt allemaal naar voren in mijn volgende blogs. Ik behandel hierin het ordenen van de administratie op de punten:
1. Bank;
2. Kas;
3. Inkoopfacturen;
4. Verkoopfacturen;
5. Contracten en afstemming met je boekhouder;
6. Uren-, ritten- en kilometerregistratie.
Via Leurs Advies krijg je bij het tekenen van de samenwerking direct een klapper gevuld met de ordening voor de administratie. Hiermee verlies je geen enkel stuk, werken we goed samen, en wordt jouw administratie een lust voor het oog.
Administratie en belastingen
De administratie vormt de basis voor de belastingaangiften, zoals de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting. De Belastingdienst moet de aangifte snel en goed kunnen controleren aan de hand van jouw administratie. Als je administratie niet volledig of niet goed geordend is, zal de Belastingdienst zelf de omzet, winst en verschuldigde belasting berekenen. Ben jij het niet eens met die berekening, dan ligt de bewijslast bij jou. En zie maar eens aan de hand van een onvolledige administratie het tegendeel te bewijzen.
Administratieve verplichtingen voor de BTW
Uit je administratie moet blijken hoeveel btw je moet betalen. Dit betekent dat je een overzicht moet hebben van:
1. Door jou verstuurde facturen;
2. Door jou ontvangen facturen;
3. Uitgaven;
4. Ontvangsten;
5. Privégebruik van goederen en diensten.
Als je zaken doet met het buitenland, dan gelden er extra eisen. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst.
Ontheffing van Administratieve verplichtingen voor de BTW
De kleineondernemersregeling houdt in dat je zo weinig omzet maakt, dat je in aanmerking komt voor een speciale regeling. Wanneer je verwacht dat je minder dan €20.000,- per jaar gaat maken, kun je kiezen voor vrijstelling voor de omzetbelasting. Je brengt dan geen btw in rekening aan je klanten en je hoeft geen aangifte omzetbelasting te doen. Dit betekent ook dat je geen btw-teruggaaf kunt krijgen. Als je gebruik maakt van deze vrijstelling, moet je uiteraard nog steeds voldoen aan alle andere administratieve verplichtingen.
Wil jij nou weten hoe Leurs Advies jouw onderneming aan de hand neemt?
Ik doe graag voor jouw de boekhouding en voorzie jouw van advies. Ik zorg ervoor dat deze up-to-date is en belastingtechnisch correct is. Daarnaast controleer ik of je gebruik maakt van alle belastingvoordelen zoals het meerekenen van aftrekposten zodat je niet meer belasting dan nodig betaalt. Ik werk ook digitaal, dus het is niet nodig om langs te komen of documenten op te sturen per post. Hierdoor bespaar je veel tijd. Mocht dit echter juist wel jouw voorkeur genieten, dan ben je natuurlijk van harte welkom of we maken een afspraak voor een bezoek aan huis.
Wil je meer tips voor het uitbesteden van boekhouding en belastingaangiftes? Lees dan vooral mijn blogs om op de hoogte te blijven van fiscale tips en leuke nieuwtjes. Mocht je nog vragen hebben over het aanbod van pakketten die ik aanbied, neem dan contact met mij op. Leurs Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en ik help jouw hier dan ook graag bij.